Letbanen er et tydeligt symbol på fællesskab og fremskridt
Anne og Kurt er netop gået på pension, men det betyder ikke, at nysgerrigheden for det, der rører sig i samfundet, er aftaget. Tværtimod. For ægteparret er det netop de store samfundsmæssige udviklinger, der fanger deres begejstring – især når det handler om at skabe ny infrastruktur.

For Anne og Kurt Neldahl fra Virum på henholdsvis 60 og 69 år er Letbanen langs Ring 3 ikke bare et nyt transportmiddel, men et symbol på fællesskab, fremskridt og fascinationen af store tekniske projekter. Noget, især Kurt altid har været fascineret af.
- Jeg har altid været optaget af jernbaner og skinner. Der er noget særligt ved at se, hvordan tingene bliver bygget op – og hvordan det hele hænger sammen, fortæller Kurt, der tidligere har arbejdet som teatertekniker og siden mange år på DTU.
Anne har en baggrund som juridisk assistent og har derfor ikke selv en teknisk baggrund. Ikke desto mindre fik ægtemandens store fascination hende til at hoppe med på interessen for maskiner, jernbaner og samfundets infrastruktur:
- Kurt ville på et tidspunkt gerne have en modeljernbane i haven, så det byggede han. Han gik – og går stadig – virkelig op i, hvordan tingene bliver konstrueret. Jeg må indrømme, at hans fascination igennem årene har vækket min personlige nysgerrighed for det samme, siger Anne.
Også til gavn for andre udenfor ruten
For både Anne og Kurt er det afgørende, at infrastruktur tænkes som et fælles projekt fra flere parter i samfundet, der kommer mange til gode. Derfor glæder de sig også til at se, hvordan Letbanen kommer til at hjælpe rigtig mange mennesker hver dag i trafikken.
Men også, hvordan det kommer til at gavne byerne langs Ring 3 ift. arbejdspladser, butikslivet og muligheden for at se hinanden.
- Selv har vi børn og børnebørn i Solrød, og selvom Letbanen hverken kommer til at gå fra vores private hjem her i Virum eller helt til Solrød, kommer det helt sikkert til at have indflydelse på den måde, vi kommer til at besøge hinanden på i fremtiden. Vi tager gerne bussen til Lyngby for at hoppe på Letbanen, og vi ved, at familien i Solrød også gerne tager til Ishøj, fortæller ægteparret og tilføjer:
- Det er da altid meget nemmere at tage tog eller bus. For det første bliver vi nødt til at passe på miljøet, for det andet er der så mange biler, at man dårligt kan komme frem, og for det tredje kan man med offentlig transport læne sig tilbage og bare holde øje med det, der sker rundt omkring sig.
Derfor er infrastrukturelle tiltag som Letbanen vejen frem, fastslår Kurt og pointerer, at Letbanen for dem er og bliver en oplevelse i sig selv. Selv kalder de ruten langs Ring 3 for ”The Scenic Route” – den smukke omvej, hvor man tager turen langs byggeriet bare for at følge med.
- Så kan vi se, hvad der sker undervejs, hvordan vejene lægges om, at træer bliver plantet, og nye kvarterer skyder frem, forklarer Anne og slår fast, at det både er hyggeligt og interessant at følge fremskridtene helt tæt på.
Allerede nu, inden Letbanen er klar i Lyngby, ser vi, hvordan caféerne vender sig fra indersiden af den store klods af et Storcenter og ud mod Klampenborgvej. Byen har simpelthen fået nyt liv med caféer, butikker og mennesker i gadebilledet. Det er fantastisk!
Fællesskab, teknik og fremtid binder mennesker sammen
Den nærmeste letbanestation for ægteparret i Virum er altså i Lyngby. Så da projekt-Letbane for alvor kom på dagsordenen, tog de turen til et borgermøde i byen. Her oplevede de modstand fra borgere, der frygtede larm og faldende huspriser, men også begejstringen fra dem, der så mulighederne.
Fuldstændig som de selv gør. Kort og godt synes de nemlig, det er ”helt oplagt at bakke op.” For som de fortæller, kunne de godt gennemskue, hvilke fordele det kunne bære med sig – også i Lyngby:
- Allerede nu, inden Letbanen er klar i Lyngby, ser vi, hvordan caféerne vender sig fra indersiden af den store klods af et Storcenter og ud mod Klampenborgvej. Byen har simpelthen fået nyt liv med caféer, butikker og mennesker i gadebilledet. Det er fantastisk, siger Kurt.
Så kan det godt være, det larmer i perioder med byggeri og testkørsel, fremhæver både Anne og Kurt, og forstår godt, at det, mens det står på, kan være svært at se sig ud af. Men i deres optik er det vigtigt at huske især en ting, slår de afsluttende fast:
- Man skal jo ikke stå i vejen for fremskridtet.
For Anne og Kurt er Letbanen altså mere end et transporttilbud. Den er en del af en større fortælling om at skabe bæredygtige løsninger, hvor fællesskab, teknik og fremtid skal binde mennesker sammen.