11.04.2025

Med åbningen af den første strækning fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025 tager Hovedstadens Letbane hul på driften – og bruger erfaringerne til at sikre en stærk og stabil åbning af hele linjen i 2026.

Hovedstadens Letbanes ejere har på det årlige interessentskabsmøde den 2. april 2025 godkendt selskabets årsrapport for 2024.

Driftserfaringer til glæde for borgerne
I 2024 blev det besluttet af opdele åbningen af Hovedstadens Letbane i to. Åbningen af strækningen fra Ishøj til Rødovre Nord i efteråret 2025 giver mulighed for at indhente praktiske erfaringer frem mod den komplette åbning af strækningen i sommeren 2026.

”Letbaneførerne vil opnå rutine i kørsel med passagerer på strækningen, og der kan løbende udføres tekniske optimeringer og tilpasninger. Det skaber et solidt grundlag for at sikre en høj driftsstabilitet og kundeservice, når hele strækningen åbner,” siger bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane, Jakob Thomasen.

”Den væsentligste faktor for beslutningen om at åbne i to dele er dog, at vi ønsker at levere effektiv kollektiv transport til gavn for de mange borgere langs Ring 3, så snart det er muligt,” understreger han.

Kommerciel strategi skal understøtte passagertilgang
For at understøtte tilvæksten af passagerer fra dag ét har selskabet i 2024 udarbejdet en kommerciel strategi, der fra 2025 og fem år frem vil danne grundlag for tiltag målrettet mod passagerer og virksomheder i letbanekommunerne, så flere vælger Letbanen til som transportmiddel. Det drejer sig blandt andet om gratis cykelmedtagning i Letbanen.

”Det har stor betydning for de kommende passagerer, at de har mulighed for at kombinere deres rejse i den kollektive trafik med cyklen. Derfor vil vi gerne gøre det så nemt og attraktivt som muligt at have cyklen med i toget,” forklarer Jakob Thomasen.

Fremdrift i både testkørsler og anlægsarbejde
Testkørslerne, som begyndte i august 2024 på strækningen mellem Rødovre Nord og Glostrup Station, er foregået efter tidsplanen, og derfor har det været muligt at udvide strækningen for testkørsel til Ishøj i marts 2025.

Mens der blevet testkørt og klargjort til testkørsel på den sydlige del af strækningen, er det også gået fremad med de resterende anlægsarbejder i nord. I 2024 blev blandt andet den sidste letbanebro over Hillerødmotorvejen mellem Gladsaxe og Herlev anlagt. I Lyngby-Taarbæk blev anlægsarbejdet i kommunen afsluttet, så der nu kun er mindre justeringer tilbage, og det derfor er arbejdet med Letbanens kørestrøm, der er i fokus.

Fakta om Letbanen

  • Letbanen åbner på strækningen mellem Ishøj og Rødovre Nord i efteråret 2025. Den resterende strækning til Lundtofte åbner sommeren 2026.
  • På strækningen mellem Ishøj og Rødovre Nord, som åbner i efteråret 2025, vil Letbanen køre hvert 10. minut.
  • Når hele strækningen er åbnet i sommeren 2026, vil Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.
  • Toget er indrettet med fire flexområder, hvor der vil være plads til kørestole, barnevogne og cykler.
  • Letbanen forventes at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.
  • Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.