25.08.2023

1 / 4

Sent onsdag aften modtog Hovedstadens Letbane det første af 29 tog, der skal betjene strækningen mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.

Kort efter mørkets frembrud, onsdag den 23. august, lyste det første tog til Hovedstadens Letbane op i mørket.
På ladet af en blokvogn og omgivet af projektørlys og blinkende lygter klemte det sig ind gennem porten til Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup.
Her tog det sig et kort hvil efter den lange rejse fra Sienens Testcenter i byen Wildenrath i Tyskland. En køretur på lidt under 800 kilometer, som også inkluderer en færgeoverfart fra Puttgarden til Rødby.

Det ankom til et kontrol- og vedligeholdelsescentret, hvor værksted, vaskehal, signalsystem, kørestrøm og - vigtigst af alt - mere end to kilometer skinner stod klar til at byde toget velkommen hjem.

Og i de tidlige morgentimer trillede letbanetoget forsigtigt af blokvognen, ned på skinnerne, ud gennem et skiftespor og ind på værkstedet.

”Det er en af de klareste milepæle i projektet. Det er en begivenhed, vi er stolte af at være en del af. Og der er mange, som er en vigtig del af det. Både Siemens, der har bygget toget og fået det sikkert hertil, og konsortiet Siemens/Aarsleff Rail, der har skabt rammerne på vores kontrol- og vedligeholdelsescenter”, siger Henrik Bendsen, projektdirektør for Hovedstadens Letbane.

Toget er det første af 29 tog, der med base fra kontrol- og vedligeholdelsescentret skal betjene strækningen mellem Ishøj i syd og Lundtofte nord for Lyngby.

Det er af den såkaldte Avenio-model, og har søstertog kørende i blandt andet München, Bremen og Nürnberg i Tyskland og Den Haag i Holland. Netop nu er 13 tog i produktion, og hver tredje uge fremover sættes endnu et tog i produktion. Toget skal igennem en række tests på kontrol- og vedligeholdelsescentret, inden det sættes ud på prøvekørsler på en udvalgt del af den samlede strækning i foråret 2024.

De første passagerer skal efter planen køre med letbanen i 2025.

Fakta om Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane

  • Længde: 36,9 meter
  • Bredde: 2,65 meter
  • Højde: 3,5 meter
  • Vægt: 48,6 ton
  • Topfart: 70 km/t
  • Gennemsnitsfart i drift: 30 km/t
  • Antal siddepladser: 64
  • Samlet passagerkapacitet: 260 passagerer
  • Der er trinløs indstigning til toget, og der er niveaufri adgang igennem hele toget.
    Toget har fire fleksrum med plads til cykler, barnevogne og kørestole

Fakta om Hovedstadens Letbane

  • Hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og på søn- og helligdage vil Hovedstadens Letbane afgå i hver retning mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.
  • Det er en strækning på 28 kilometer med 29 stop undervejs.
  • Den samlede strækning skal efter planen kunne gennemføres på lige under en time – også i myldretiden.
  • I 2030 forventes det, at op imod 14,7 millioner mennesker vil bruge Hovedstadens Letbane årligt.
  • Hovedstadens Letbane ejes af 11 kommuner og Region Hovedstaden.

For yderligere oplysninger kontakt presse@dinletbane.dk

Første letbanetog ankommer til KVC