Aktivitet nu og i de kommende måneder – kommune for kommune
Se aktiviteterne i kommunerne nedenfor
Den samlede skinnelægning i kommunerne er afsluttet, og opsætning af Letbanens kørestrømsledninger, kørestrømsmaster og etablering af stationer er stort set færdig.
I løbet af foråret skal skinnerne afslibes og sporene finjusteres. Dette arbejde kommer til at foregå parallelt med testkørsler af togene på hele den sydlige strækning.
Asfaltarbejde og mindre justeringer udføres fortsat.
I Rødovre er anlægsarbejdet, herunder også asfaltering, afsluttet. Der udføres fortsat mindre justeringer langs Letbanen.
Området foran Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter benyttes i forbindelse med testkørsler, idet toget kører ind og ud af kontrolcentret herfra.
I Glostrup udføres fortsat test på hele strækningen i dagtimerne. Her afprøves blandt andet kørestrømmen, lysreguleringer, samt togenes acceleration og bremsefunktioner.
Testkørslerne er fra februar blevet udvidet med kørsler i aftentimerne, hvor letbaneførerne træner deres kørsel. Disse træningskørsler foregår fra februar til omkring marts fra kl. 16-22. Fra marts til i løbet af sommeren fra også i tidsrummet kl. 16-24.
Der udføres fortsat mindre asfaltopgaver og øvrige justeringer langs Letbanen.
I Herlev er anlægsarbejdet afsluttet.
I den kommende periode fortsætter arbejdet med skinnelægning og etablering af
fundamenter til kørestrømsmaster.
I Gladsaxe er skinnelægningen afsluttet i alle kryds, og i den kommende periode fortsætter arbejdet med skinnelægning og etablering af fundamenter til kørestrømsmaster.
Ved Hillerødmotorvejen er trafikken fortsat påvirket, og det er forventningen, at anlægsopgaverne på og omkring broen samt de medfølgende omlægninger af trafikken vil være afsluttede i første kvartal 2025.
I andet kvartal 2025 er det forventningen, at asfaltarbejdet går i gang og den nærmere udførsel er under planlægning.
I Lyngby-Taarbæk Kommune arbejdes der på at etablere fundamenter til kørestrømsmaster, etablere selve kørestrømsmasterne samt at montere ophæng til kørestrøm på udvalgte facader.
Herefter følger opsætningen af kørestrømsledninger,som forventes at begynde i foråret 2025.
46 ud af 59 af de lyssignaler, der skal lede Letbanen og den øvrige trafik sikkert langs og på tværs af Ring 3 er installeret og idriftsat. Inden udgangen af marts forventes alle lyssignaler syd for DTU i Lyngby-Taarbæk Kommune idriftsat. Krydsene på DTU-området forventes færdiggjort og idriftsat i 2. kvartal 2025.
På den sydlige strækning, som skal åbne i 2025, forventes det sidste lyssignal idriftsat i februar 2025. Der udestår afsluttende tests af fire lyssignaler, som ligeledes forventes afholdt i februar 2025.
For at lyssignalerne skal fungere efter hensigten, skal de kunne styre efter den normale trafiksituation, hvor alle de vejbaner, som systemet monitorerer, er i brug. Da der fortsat er afspæringer på strækningen - og trafikken i perioder må omlægges – fungerer lyssignalerne enkelte steder ikke optimalt. Det vil dog løbende blive løst i takt med, at anlægsarbejdet afsluttes.